Албум на Любо Киров е бил най-продаваният у нас през миналата година
04.04.202314:54
|
Tweet |
"Целуни ме“ на Любо Киров е най-продаваният албум у нас за 2022 г., съобщиха от Българската асоциация на музикалните продуценти (БАМП).
Данните са от последния годишен доклад на IFPI – Global Music Report за 2022 г., и показва растеж от 23,9 % на музикалния ни пазар спрямо 2021 г. Индустрията ни е генерирала общо 11,4 милиона щатски долара. Сред другите важни изводи - страната ни следва световната тенденция за ръст в платените стриийминг абонаменти и за изминалата година те са се увеличили с близо 50 на сто!
В челната тройка на най-продаваните албуми компания на Любо Киров правят Хари Стайлс с хитовия му албум "Harry’s House" и The Weeknd с "Down FM".
Българското присъствие в топ 10 за бестселър албуми у нас включва още Миро с "Мироглед" на шестата позиция, DARA и "Родена такава" под номер 7, и Стефан Вълдобрев и Обичайните заподозрени с "Жълт код" под номер 8.
"Локалният репертоар става все по-мощен двигател за развитие на музикалната индустрия. За пръв път в десетгодишната история на глобалните класации на IFPI латино артист спечели приза за най-продаван албум на 2022 г, и това е Bad Bunny. В ТОП 20 на същата селекция осем позиции са окупирани от корейски поп феномени. В поне 23 държави класациите за най-продавани албуми се оглавяват от местни артисти, а в някои пазари – като например Италия – класацията включва 100% локален репертоар. В този смисъл водещата позиция на Любо Киров и успехът на албумите на още трима български артисти е в унисон със световната тенденция публиката да оценява все по-възходящо локалните си артисти и култура.“, коментира Петя Точарова, изпълнителен директор на БАМП.
"Растежът на музикалната индустрия в България с впечатляващите почти 24% е много радващ факт, но независимо от това, България продължава да изостава в глобалната класация на музикалните пазари, където сме на 54-то място от общо 70 пазара, които IFPI наблюдава.
Факт обаче е, че макар и леко, започваме да се придвижваме нагоре, като за изминалите 12 месеца сме се изкачили с две позиции, от 56-то на 54-то място.“, допълва тя. Обнадеждаваща за родните музикални продуценти е промяната в приходите от управление на права, като спрямо 2021 г. те са нараснали с 9,4% и представляват втория най-значим източник на приходи за индустрията след стрийминга. Впечатляващ ръст у нас бележат и продажбите на винили, които са скочили почти двойно за изминалата година, а именно с 96,7%, с което също следваме световната тенденция.
Основен двигател за ръста на приходите през 2022 г. отново e стриймингът, и най-вече неговата платена абонаментна форма, където е налице скок с +10,3%, спрямо предходната година. Това е донесло на индустрията 12,7 милиарда щатски долара. До края на 2022 г. потребителите с платени абонаменти вече наброяват 589 милиона. Общите приходи от стрийминг (с абонамент и подкрепен от реклами) отбелязват ръст от +11,5% и достигат сумата от 17.5 милиарда щатски долара. Това са 67% от всички приходи на световната музикална индустрия, което прави дела на стрийминга все по-значителен с всяка изминала
година.
Продажбите на физически носители също отбелязват ръст за втора поредна година след срива през пандемичната 2020 г. Те задържат стабилно ниво и са нараснали с 4 %, което се дължи най- вече на скока на винила с 17,1%. Приходите от управление на права са се увеличили с 8,6 %, завръщайки се към нормалния си ритъм от периода преди COVID да парализира
концертния бизнес.